Utleggstrekk - arbeidsgivers ansvar når namsmannen banker på
Utleggstrekk er en belastning for både arbeidsgiver og arbeidstaker.
Som arbeidsgiver kan du i enkelte tilfeller motta et brev om utleggstrekk på en av dine ansatte. Dette kan oppleves både ubehagelig og krevende, men det er viktig å vite at du som arbeidsgiver faktisk har en rettslig plikt til å følge opp pålegget.
Hva er utleggstrekk?
Utleggstrekk er når namsmannen (eller annen myndighet) pålegger arbeidsgiver å trekke en bestemt sum direkte fra arbeidstakerens lønn. Pengene går til dekning av gjeld, som regel ubetalte regninger, skatt, bøter eller underholdsbidrag.
For den ansatte betyr dette at deler av lønnen automatisk trekkes før utbetaling. For arbeidsgiver betyr det at man må sørge for korrekt beregning, trekk og innbetaling.
Arbeidsgivers ansvar
Når du mottar et pålegg om utleggstrekk har du som arbeidsgiver plikt til å gjennomføre trekket. Du kan ikke ignorere eller forhandle på vegne av den ansatte - dette er et myndighetspålegg. Hovedpunktene du må være oppmerksom på er:
Start trekket umiddelbart
Pålegget skal følges fra første lønnsutbetaling etter at brevet er mottatt.Korrekt beregning
Du må trekke riktig beløp i henhold til pålegget. Samtidig skal den ansatte beholde en såkalt livsoppholdssats - et minimumsbeløp som sikrer at man kan dekke nødvendige levekostnader. Denne satsen er fastsatt av myndighetene, og namsmannen beregner hva som skal beholdes.Hvis lønnen ikke dekker trekket
Det hender at lønnen til den ansatte ikke er høy nok til å dekke hele utleggstrekket som er fastsatt. Da skal arbeidsgiver trekke så mye som faktisk er mulig ut fra lønnsutbetalingen. Det er ikke arbeidsgivers ansvar å vurdere om den ansatte har nok til livsopphold – dette er namsmyndighetenes ansvar. Arbeidsgiver kan ikke på egenhånd justere utleggstrekket, det er den ansatte selv som må kontakte Namsmann for å justere utleggstrekket.
Viktige konsekvenser ved feil
Hvis arbeidsgiver ikke følger pålegget, kan bedriften selv bli økonomisk ansvarlig for beløpet som skulle vært trukket. I tillegg kan det få rettslige konsekvenser. Det er derfor viktig å ha rutiner på plass og sikre at de som håndterer lønn vet hvordan utleggstrekk skal behandles.
Et ekstra ansvar
Å ha ansatte med utleggstrekk innebærer en del ekstra administrativt arbeid. Det krever tid til å følge opp lønnsutbetalinger, rapportere riktig til namsmannen, og sikre at innbetalingene skjer korrekt. For mange arbeidsgivere kan dette oppleves som en ekstra byrde – men det er likevel en oppgave man er pålagt å håndtere på en profesjonell måte.
Tips for arbeidsgivere
Sørg for at lønnssystemet ditt håndterer utleggstrekk automatisk.
Ha gode rutiner for arkivering av slike pålegg.
Informer den ansatte om hvordan trekket vil vises på lønnsslippen.
Oppretthold en profesjonell og respektfull dialog – husk at dette kan være en vanskelig situasjon for den ansatte.
Oppsummering
Utleggstrekk er et myndighetspålegg som arbeidsgiver må etterleve. Som arbeidsgiver er du ansvarlig for å trekke, betale inn, og rapportere korrekt. Dersom lønnen ikke dekker hele trekket, skal du trekke så mye som mulig og rapportere differansen til namsmannen. Med gode rutiner og systemer på plass kan prosessen håndteres enklere – selv om det innebærer ekstra ansvar og administrasjon.
Ta kontakt med oss i WeFile hvis du har spørsmål angående utleggstrekk. Vi hjelper deg gjerne!